A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти, молоді та спорту Богодухівської міської ради
Харківської області

Основи кібербезпеки для школярів: чому курс унікальний та як стати учасником

Фото без опису

Для сучасних дітей гаджети та інтернет давно стали невіддільною частиною життя. Однак часто школярі не знають, як безпечно користуватися ними, а тому можуть стати жертвами кіберзлочинців.

Безоплатний онлайн-курс “Основи кібербезпеки для школярів”:

  • допоможе відрізнити правду від фейків;
  • розкаже, як безпечно спілкуватися в інтернеті;
  • навчить, як вберегти свої дані від шахраїв тощо.

Учасниками можуть стати як учні, так і вчителі та батьки, а контент курсу – це анімаційні ролики із яскравими персонажами та завданнями, що допомагають легше його засвоїти.

Курс розроблено CRDF Global в Україні у співпраці з ГО “Смарт освіта” та технічними експертами компанії Technomatix за підтримки Державного департаменту США (Офіс із координації допомоги Європі та Євразії).

Докладніше про змістове наповнення курсу, про те, як його можуть використати вчителі на уроках та як розробляли анімації, читайте в статті “Нової української школи”.

ВІДЕОПАМ'ЯТКА

 

ЯК СТВОРЮВАЛИ КУРС

За словами менеджерки проєктів із кібербезпеки Ірини Цивковської, над розробленням курсу команда працювала понад рік.

Дуже важливо змалку навчати дітей основним правилам безпечного користування гаджетами. Адже внаслідок швидкого прогресу постійно з’являються не лише нові програми, а й нові види шахрайства. А діти – це категорія, яка більше за всіх перебуває в зоні ризику кібершахраїв. У своєму віці вони ще не знають, як безпечно користуватися гаджетами та інтернетом. Тому діти мають розуміти, як себе захистити. Курс допоможе це зробити в зрозумілій ігровій формі за допомогою коротких відео, анімацій, історій із життя дітей чи підлітків, коротких тестів”, – розповіла Ірина Цивковська.

За її словами, команда багато часу приділила роботі над змістом курсу. Для цього залучили фахівців із кібербезпеки, технічних розробників, методистів, психологів, художників, графічних дизайнерів та ін.

Також було важливо правильно оформити матеріал для дітей, щоби це було корисно й цікаво водночас. Тож ми звернулися до організації “Смарт освіта”, яка працює зі школами, вчителями й має багато психологів, методистів. Вони підказали, як подати матеріал, якими мають бути герої курсу, щоби діти їх сприймали тощо”, – розповіла Ірина.

Проєктний менеджер із розроблення курсів компанії Technomatix Роман Баранюк розповів, що процес складався із трьох етапів:

  1. підготовка сценарію електронного курсу: методисти та сценаристи структурували зміст курсу і прописали напрями візуалізації;
  2. візуальне оформлення: креативний і дизайнерський відділ малював сценарій у графічних редакторах. Щоб задовольнити потреби школярів, дизайнери передивилися багато сучасних мультфільмів, розмальовок, проаналізували останні візуальні тренди серед дитячої авдиторії. Аналіз вигляду персонажів провела відома українська психологиня Світлана Ройз;
  3. етап програмування: перетворення контенту на курс електронного навчання.

Найбільш клопітким етапом було створення анімацій. Готового матеріалу в нас було на 1,5 години, а це вже повнометражний мультик. Сам процес тривав 4–5 місяців, оскільки всі анімації наші художники та ілюстратори відмальовували від руки”, – розповів Роман Баранюк.

Він також наголосив, що всі персональні дані учасників захищені, а необхідні сертифікати безпеки – завантажені.

Найближчим часом курс пілотуватимуть у Хмельницькій, Вінницькій та Закарпатській областях. У листопаді розпочались практичні семінари для методистів і вчителів, де розповідають про кібербезпеку, презентуватимуть курс і навчатимуть, як правильно його викладати. Розробники сподіваються, що згодом курс буде інтегрований у шкільну програму.

ПРО ЩО ШКОЛЯРІ ДІЗНАЮТЬСЯ НА КУРСІ

Методистка курсу, вчителька Запорізької гімназії № 25 Марина Дашко наголошує, що курс розрахований на школярів усіх вікових категорій – від першокласників до випускників, а також їхніх батьків і вчителів.

Курс складається з модулів, кожен із яких містить навчальну інформацію та вправи. Кількість модулів для різних класів різна, також є відмінність у тематиці. Це пов’язано з віком дітей.

  • Наприклад, для 5–6 класів пропонують такі теми: “Електронна пошта й шахрайство” (як захистити свою електронну пошту, фішинг у листах), “Як створювати надійні паролі”, “SMS-шахрайство”, “Онлайн-ігри та офлайн-проблеми”, “Що таке цифрові сліди”;
  • Учні 7–9 класів можуть опанувати знання з тем “Заробіток в інтернеті”, “Використання платіжної картки”, “Соціальна інженерія”, “Загрози інформаційного простору”;
  • А учні 10–11 класів розглядатимуть теми “Типи шкідливих програм”, “Безпечне користування комп’ютером/телефоном” тощо.

Психологиня Світлана Ройз розповіла, що особливості сприйняття дітей різного віку - враховані, сформований темпоритм подачі інформації, обрані теми, близькі цільовій авдиторії.

У кожному віці змінюється фокус авторитетності дітей: для малюків авторитетом є батьки, вчителі та герої; для дітей передпідліткового віку – вчителі та однолітки; у старших підлітків – самі підлітки. Залежно від цього змінюються і модулі”, – зазначила психологиня. Кожна з “авторитетних фігур” має власний стиль, розставлені акценти на формі, кольоровій гамі, темпі подачі інформації, деталях одягу.

ЯК КУРС МОЖЕ ЗАЦІКАВИТИ ДІТЕЙ РІЗНОГО ВІКУ

При розробленні курсу ми взяли до уваги особливості концентрації уваги учнів, вимоги до розміру і вибору шрифтів, зображень відповідно до віку. Наприклад, школярі молодшої школи ще не можуть проходити цілий онлайн-урок, тим більше самостійно. Тому оптимальний варіант – коротенька інтерактивна гра в мережі, звісно, з винагородою після її проходження. Дітей у навчанні буде супроводжувати цікавий помічник Смарті”, – поділилася методистка.

Усі модулі побудовані так, щоб діти не лише отримували нову інформацію, а й могли самостійно дійти важливого висновку, закріпивши інформацію в діях. Наприклад, дитина дізнається, як створити надійний пароль, як убезпечити себе, шукаючи щось в інтернеті, як безпечно спілкуватися в соцмережах, що робити, коли до тебе у віртуальні друзі набиваються сумнівні особи. Правила, які дитина має засвоїти, стають органічною частиною її життя.

Молодші школярі переважно сприймають інформацію в дії, у грі. Тому курс надає можливість побачити, почути, закріпити пройдений матеріал в ігровій формі. Щоб учасники не втомлювалися, упродовж курсу їм пропонується чимало клікабельної інформації”, – розповіла Світлана Ройз.

Після кожного модуля курсу діти проходять тест, у якому в разі неправильних відповідей дитині надається підтримка. Це допомагає уникнути розчарування та підживлює цікавість дитини до курсу.

ЧОМУ КУРС УНІКАЛЬНИЙ

  • Курс можна проходити з будь-яких девайсів: телефони, планшети, ноутбуки.
  • Курс розроблений з урахуванням сприйняття різних аудиторій: завдяки образам героїв та підібраним ситуаціям слухачі сприйматимуть інформацію як щось близьке. Окрім того, зазначає Світлана Ройз, курс безпечний з погляду психологічної стійкості та можливості спричинити травмування чи ретравмування.
  • Важливо, що курс не містить повчальної, авторитарної інтонації, як це часто буває в подібних проєктах, натомість він створює відчуття діалогу та власної авторитетності дитини.

ЯК ВЧИТЕЛЯМ ВИКЛАДАТИ ЦЕЙ КУРС

Як зазначила Марина Дашко, матеріали курсу можна використовувати в освітньому процесі як онлайн-, так і в офлайн-форматі. І не лише на уроках інформатики.

Учням можна пропонувати виконати випереджальні завдання – пройти певний модуль курсу, якщо урок буде проводитися дистанційно, а на уроках обговорити його. Або розглядати ситуації на уроці. Для цього вчителю та учням потрібно мати доступ до інтернету, телевізор / інтерактивну дошку, комп’ютери / мобільні телефони тощо. Контент курсу адаптуватиметься автоматично”, – розповіла методистка.

Наприклад, на практичному занятті з основ правознавства “Працевлаштування неповнолітніх” пропонують використати завдання модуля “Заробіток в інтернеті”. Учні можуть розглянути дві ситуації: як, шукаючи роботу, випадково не стати злочинцем, і як уникнути потрапляння до фінансової піраміди.

Також вчителі можуть використовувати матеріали курсу на виховних годинах. Для вчителів початкової школи, інформатики, громадянської освіти, основ правознавства розроблено рекомендації та приклади використання матеріалів курсу в освітньому процесі. Але спочатку вчителю потрібно самому пройти курс, а вже потім вирішувати, як скористатися матеріалами.

Ірина Троян, “Нова українська школа”

Курс “Основи кібербезпеки для школярів” розроблено CRDF Global в Україні у співпраці з ГО “Смарт Освіта” та технічними експертами компанії Technomatix, за підтримки Державного департаменту США (Офіс із координації допомоги Європі та Євразії)

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень